Posouzení rizik možného úrazu při provádění školních chemických pokusů s podporou databáze bezpečných a didakticky ověřených postupů e-BEDOX

Autoři

  • Petr A. Skřehot Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika | Znalecký ústav bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., Praha, Česká republika
  • Martin Bílek Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
  • Pavel Beneš Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
  • Martin Rusek Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
  • Kateřina Chroustová Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
  • Jakub Marek Znalecký ústav bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., Praha, Česká republika | Fakulta biomedicínského inženýrství, České vysoké učení technické v Praze, Kladno, Česká republika
  • Zdeněk Hon Fakulta biomedicínského inženýrství, České vysoké učení technické v Praze, Kladno, Česká republika
  • Marcela Skřehotová Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika | Znalecký ústav bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., Praha, Česká republika | Oddělení bezpečnosti a prevence rizik, Vysoká škola chemicko-technologická, Praha, Česká republika

DOI:

https://doi.org/10.54779/chl20240035

Klíčová slova:

školní chemický experiment, výuka chemie, nebezpečné chemické látky, posouzení rizik, Ishikawův diagram, e-Bedox

Abstrakt

Considering the importance of the use of experiment as a source of knowledge in chemistry and its teaching, it is necessary to pay attention to the risks of its implementation. The text presents the procedures and results of a risk assessment of 101 selected school chemical experiments that are used in lower secondary school practice, including their inclusion in textbooks, as well as in leisure activities. The actual risk assessment of these chemical experiments has been carried out using the Ishikawa diagram, also known as the cause and effect diagram, in order to highlight the possible hazards involved in their conduct. In relation to the identified risks, the existing instructions for all selected experiments were evaluated and new information and safety instructions were added to meet the requirements for safe and didactically validated procedures according to standard CSN 01 8003. As the processed experiments contain chemicals of virtually all hazard classes, it is very important that all real risks are taken into account when using them in schools. The entire set of produced materials, including the original video recordings, has been processed into an electronic database e‑BEDOX, which is available at: https://ebedox.cz.

chla.jpg

Vzhledem k významu využívání experimentu, resp. pokusu, jako zdroje poznání v chemii a její výuce, je nutné zvažovat i rizika jeho realizace. V textu jsou prezentovány postupy a výsledky provedeného posouzení rizik u vybraných 101 chemických pokusů, které jsou využívány jak ve školní praxi základních škol včetně jejich zařazení do používaných učebnic, tak i v rámci volnočasových aktivit. Vlastní posouzení rizik těchto chemických pokusů bylo provedeno pomocí Ishikawova diagramu, nazývaného též diagram příčin a následků, s cílem poukázat na možná nebezpečí, která jsou s jejich prováděním spojena. V návaznosti na identifikovaná rizika byly evaluovány stávající návody ke všem vybraným pokusům a doplněny nové informace a bezpečnostní pokyny nezbytné pro splnění požadavků na bezpečné a didakticky ověřené postupy dle normy ČSN 01 8003. Jelikož se ve zpracovaných pokusech vyskytují chemické látky prakticky všech tříd nebezpečnosti, je velmi důležité, aby při jejich používání ve školách byla zohledněna všechna reálně hrozící rizika. Celý soubor vytvořených materiálů byl včetně originálně zhotovených videozáznamů zpracován do elektronické databáze e‑BEDOX, která je dostupná na webové stránce https://ebedox.cz.

Stahování

Publikováno

15.01.2024

Jak citovat

Skřehot, P. A., Bílek, M., Beneš, P., Rusek, M., Chroustová, K., Marek, J., Hon, Z., & Skřehotová, M. (2024). Posouzení rizik možného úrazu při provádění školních chemických pokusů s podporou databáze bezpečných a didakticky ověřených postupů e-BEDOX. Chemické Listy, 118(1), 35–44. https://doi.org/10.54779/chl20240035

Číslo

Sekce

Články

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)